حمله ناگهانی روسیه به اوکراین و پیامد‌های ناشی از آن از قبیل اعمال تحریم های مختلف علیه این کشور جدا از خسارات اقتصادی درازمدت برای مسکو، فعالان بخش صنعت و تجارت در دنیای غرب را نیز نگران کرده است.

روابط پیچیده تجاری و اقتصادی روسیه با بازار های مختلف غربی و اروپایی سبب شده تا تحریم‌های سنگین اعمال شده از سوی اروپا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا علیه این کشور، خسارات و زیان‌های اقتصادی زیادی را کشورهای غربی تحمیل کند.

یکی از همین موارد صادرات کالای لوکس به روسیه از سوی ایتالیا است که به گفته رئیس شورای مد ایتالیا بیش از یک میلیارد یورو صادرات کالاهای لوکس ایتالیا به روسیه ممکن است به دلیل این تحریم‌ها در معرض خطر قرار گیرد.

کارلو کاپاسا، رئیس شورای مد ایتالیا در ادامه سخنان خود در خصوص تأثیر تحریم‌های وضع شده علیه روسیه می‌گوید: می‌دانید که این مسئله البته ریسک بالایی دارد، اما چیزی که ما را بیشتر نگران می‌کند خطر جنگ و جنبه انسانی آن است. در خصوص زیان‌های این بحران و تاثیر اعمال تحریم‌ها بر صنعت مد و کالاهای لوکس باید بگویم که ما بیش از یک میلیارد یورو در سال ضرر خواهیم کرد؛ مبلغ زیادی است اما باید این را با گردش مالی 100میلیاردی در ایتالیا مقایسه کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین یک ریسک بزرگ در انتظار صنعت کالاهای لوکس است، اما این مسئله در کانون نگرانی‌های ما نیست؛ نگرانی اصلی ما اکنون مرگ این همه انسان، متلاشی شدن زندگی، رفاه و سلامت مردم است.

رئیس شورای مد ایتالیا در پایان می‌گوید: از دیدگاه من اروپا نماد و عرضه کننده فرهنگ صلح و ارزش‌های متعالی مانند پایداری و پذیرش تنوع و دگرگونی است؛ درست همان چیزی که مد بیانگر آن است. بنابراین آنچه من باور دارم این است که اروپا باید صدای خود را در زمینه فرهنگ، صداقت و آرزوی جهانی بهتر، بلند‌تر به گوش دیگران برساند. باید از قدرت اروپا برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای این بحران استفاده کرد.