مد و فشن و زیبایی در ایران

۷ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

مصرف گرایی در در صنعت مد و پوشاک و نیاز به محصولات پایا

صنعت مد و پوشاک پس از یکی دو سال سخت، در حال بازگشت به الگوی پیش از همه‌گیری است،‌ الگویی که فروش سراسری‌اش سودآور است. اما رشد مُدِ فوق‌سریع نه تنها نگرانی‌های زیست‌محیطی را افزایش داده که شکاف دستمزدها را هم بیشتر کرده است. این صنعت با ارزش کلی ۳ تریلیون دلار شامل کفش و پوشاک و لباس ورزشی نیز می‌شود. اما پولسازترین بخش آن تولید و فروش سریع محصولات مد روز یا همان «مد سریع» است.

وجود هزاران طرح تازه، بازار پوشاک را سودآور می‌کند. اما اینها هزینهٔ زیست‌محیطی سنگینی دارد. این صنعت هر سال ۹۲ میلیون تن پارچه دور می‌ریزد و ۹۳ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کند برای تأمین نیاز ۵ میلیون نفر کافی است.

یکی از بهترین روش های تولید پوشاک سازگار با زیست‌بوم‌ استفاده از پارچه‌های سازگار با محیط است. شرکت لنزینگ بیش از ۵۰ سال سابقهٔ نساجی دارد. شاید برچسب تِنسِل این شرکت را روی لباس‌تان دیده باشید،‌ این محصول با داشتن قابلیت بازیافت کمترین آسیب را به محیط زیست می‌رساند.

استفان سی‌لاف رئیس این شرکت می گوید: «صنعت پوشاک امروز فقط یک درصد بازیافت دارد. بنابرین ما راهی طولانی پیش رو داریم، راهی که با من و شمای مشتری شروع می‌شود. باید درست تصمیم گرفت و کالایی با کیفیت بهتر و نیازمند شستشوی کمتر تولید کرد. و با ادامهٔ چنین مسیری می‌توان صنعت پوشاک را به اتلاف حداقل رساند.»

تمرکز بر تولیدات پوشاک پایا در قطر بیشتر شده تا دوحه را به کانون مد منطقه تبدیل کند. برای بسیاری از مردم دنیا مفهوم مُدِ آهسته هنوز تازه است، اما حامیان زیست‌بوم در صنعت پوشاک قطر قصد دارند بر پایایی محصولات‌شان تمرکز کنند.

آر.اس.پی.آر نخستین برند پوشاک قطری است که محصولاتش تماما حاصل بازیافت بطری‌های پلاستیکی است. رینا صالح، در ابتدا از این پارچهٔ ضدمیکروب ماسک تنفسی ساخت. اما خرید‌های خاندان سلطنتی قطر سبب محبوبیت برند او شد. او بعد از ماسک، خط تولید لباس ورزشی چسبان را راه‌اندازی کرد که به سرعت قفسهٔ فروشگاه‌های معتبر دوحه را اشغال کرد.

رینا خود می گوید: «وظیفه داریم که مصرف‌کننده را از فواید اینها مطلع کنیم و به او بفهمانیم که تولیدات اخلاق‌محور و سازگار با زیست‌بوم به معنای خوش‌پوش نبودن نیست.»

۲۰ خرداد ۰۱ ، ۱۷:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

هفته مد سائوپولو

هفته مد سائوپولو یکی از مهمترین وقایع مد آمریکای جنوبی، در مکانهای مختلف بزرگترین شهر برزیل برگزار می شود. در چهل و دومین دوره این هفته مد، مجموعه پاتریشیا ویرا عرضه شد. این مجموعه با مضمون تغییر از جزیره ای به نام ایستر الهام گرفته است. طیف رنگها و پارچه ها بازتابی از فضا و چشم اندازهای این جزیره دورافتاده است.

لیناردو لورنزو به «شاعر مد برزیل» معروف است زیرا طراحی و لباسهای معاصر او از معیارها و اصول موزون بهره می برد. طراح برزیلی برای ساختن مجموعه جدید از سفر خود به سوئد الهام گرفته است. مجموعغه پاییز آینده لیناردو لورنزو ترکیبی از طرحهای هندسی، فولک سنتی این کشور اسکاندیناوی در همراهی با برشهای قرینه و همچنین نامتقارن است.

۰۹ خرداد ۰۱ ، ۰۰:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

پایان هفته مُد نیویورک

مارک جیکوبز، طراح لباس روز پنجشنبه کلکسیون لباسهای بهار و تابستان ۲۰۱۷ خود را در جریان هفته مُد نیویورک به نمایش گذاشت.

لباسهای این مجموعه که نمایش آنها ۱۱ دقیقه به طول انجامید، ترکیبی از رنگهای مختلف داشتند. با این حال رنگهای صورتی، قرمز روشن و آبی تیره در لباسهای این مجموعه بیشتر به چشم می خورد.

مانکن ها در حالی که لباسهای کوتاه این مجموعه را به تن داشتند، کفشهایی پاشنه بلند به پا کرده بودند و موهای خود را نیز بافته بودند.

خواهران جیجی و بلا حدید، دو مانکن معروف از مدل های نمایش لباسهای این مجموعه بودند.

از سوی دیگر مجموعه لباسهای جدید رالف لورن نیز در جریان هفته مُد نیویورک به نمایش گذاشته شد. بنا به اعلام رالف لورن منبع الهام طراحی این مجموعه “زیبایی زمخت و جنبه عاشقانه منطقه غرب آمریکا” بوده است.

دامن های بلند و کفشهای پاشنه بلند از ویژگی های مشترک ترکیب لباسهای اکثر مانکن های حاضر در این نمایش بود. در این مجموعه نیز عناصری از غرب آمریکا از جمله کلاه های گاوچرانان و لباسهای چرمی به چشم می خوردند.

لباسهای این کلکسیون بلافاصله پس از پایان نمایش آنها از طریق اینترنت و مغازه های شریک مارک رالف لورن در معرض فروش قرار گرفت.

۰۸ خرداد ۰۱ ، ۰۰:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

نمایشگاه هفته مد پاریس

وویان وست وود، طراح بریتانیایی مجموعه بهار تابستان آینده خود را در هفته مد پاریس عرضه کرد. دریا، طبیعت مضمون این مجموعه پرانرژی، رنگارنگ و غیرمتدوال بود که الگوهای جنسیتی پوشاک را بهم ریخته است. این مجموعه از طرحی آندرآس کرونتهالر، همسر خانم وست وود بهره برده است. پس از ۲۵ سال همکاری، اولین مجموعه کرونتهالر برای وست وود امسال عرضه شد.

نمایش والنتینو کلکسیونی از لباس های آماده پوشیدن برای زنان است. طراح مجموعه، لباس های برند والنتینو را گلدار، با چین و ریشه و تمام قد به صحنه فرستاد. او گفته است مضمون این کلکسیون «ایده پانک از انسانیت» و همچنین ابریشم و رنگ های قرون وسطی و رنسانس است.

ایلی صعب، طراح لبنانی مجموعه ای از لباس های شب را در فضای شبیه دیسکوی مجلل ارائه کرد. لباس های براق، تزیینات پولکی درخشان و لمه با ترکیبی از رنگ و جنس های مختلف و همچنین برش های جذاب ساخته شده اند. دفتر اصلی این طراح ۵۲ ساله با مهارت بالا در بیروت است. لباس های او که در ایتالیا دوخته می شوند مورد علاقه ستاره ها برای فرش قرمز و مناسبت های مهم است.

۰۷ خرداد ۰۱ ، ۰۱:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

حضور تئاتر و رنگ در نمایشگاه مد میلان

کلکسیون جدید کارل لگرفیلد برای برند «فندی» در هفته مد میلان نگاهی به آینده است. جزییات و تزیینات دقیق از جمله روبان و پاپیون بزرگ، سرشانه های سردوزی و همچنین آستین های شکلی و حجم دار جلوه اصلی این کلکسیون «فندی» برای بهار و تابستان آینده است.

الساندرو میکله سایه ای از رویا و خیال بر کلکسیون «گوچی» انداخته است. مجموعه زنانه «گوچی» برای بهار تابستان ۲۰۱۷ با جلوه های تئاتری عرضه شد. دختر گوچی منظری جوان و مانند عروسکی قدیمی دارد که آماده پوشیدن لباس های چشمگیر است.

پیتر دونداس، طراح نروژی کلکسیون جدید را که از ریشه های آمریکایی و نروژی خود الهام گرفته است روز چهارشنبه عرضه کرد. مضمون بومیان آمریکا در مجموعه او تکرار می شود و در شال، طرح پارچه، گوشواره و حتی در بافت پانچو ها خود را نشان می دهد. پیتر دونداس مدیر هنری برند «کاوالی» است. هفته مد میلان تا ۲۶ سپتامبر، پنجم مهر در جریان است.

۰۵ خرداد ۰۱ ، ۲۱:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

صدمین سال تاسیس برند «اتام»

برند فرانسوی «اتام»، یکی از تولیدکنندگان معروف لباس زیر، مایو و لباس خواب (یا لانجره) است. «اتام» در نمایشی ویژه در پاریس صدمین سالگرد خود را جشن گرفت. در این نمایش که در آغاز هفته مد پاریس برگزار شد مجموعه های کار طراحان مختلف عرضه شد. در مد لباس زیر با همه زیبایی، رقابت شدید است. دست اندرکاران آن هر روز باید در جستجوی ایده های جدید و کشف بازارهای جدید باشند.

لوران ملکیور، مدیرعامل اتام می گوید: «این صدمین سال نام تجاری اتام، پوشاک زن مستقل فرانسوی است. چیزی که در فرانسه به آن آزادی زن می گوییم، پدیده ای که در سواحل فرانسه معروف شد و این محبوبیت در ابعاد بین المللی همچنان ادامه دارد. رسیدن به صدمین سال تولید، گام مهمی در پیشرفت بین المللی است.»

«اتام» یک تجارت خانوادگی است که با مدیریت نسل سوم آن اداره می شود و سود سالانه بالغ بر یک میلیارد یورو است.

۰۴ خرداد ۰۱ ، ۲۱:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

ریحانا بر تولید لوازم آرایشی متمرکز شد

غول فرانسوی تولید کننده محصولات لوکس، ال‌وی‌ام‌اچ(LVMH) که مالک شرکت لویی ویتون نیز به شمار می‌رود، روز چهارشنبه از توافق با ریحانا، ستاره آمریکایی موسیقی پاپ برای توقف تولید محصولات مد و لباس تحت نشان تجاری فِنتی(Fenty) خبر داد.

شرکت ال‌وی‌ام‌اچ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت فنتی در زمینه تولید محصولات مد و لباس تا بهبود شرایط اقتصادی متوقف خواهد شد. انتشار این بیانیه در حالی صورت گرفت که مطابق داده‌های موجود، این شرکت کمتر از رقبای خود از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است.

ریحانا و شرکت ال‌وی‌ام‌اچ قرارداد شراکت خود را در سال ۲۰۱۷ امضا و تولید محصولات مدل و لباس را تحت نام تجاری فنتی از ماه مه سال ۲۰۱۹ آغاز کردند.

هر چند شرکت ال‌وی‌ام‌اچ در بیانیه خود در مورد دلایل توقف تولید و عرضه محصولات فنتی توضیحی نداده ولی کارشناسان این صنعت معتقدند که حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز نشان تجاری فنتی پیروزی کم‌رنگی در بازار محصولات مد و لباس داشته است.

بدین ترتیب بر پایه قرارداد تازه ریحانا وشرکت ال‌وی‌ام‌اچ، تولید فنتی تنها بر لوازم آرایشی، محصولات مراقبت از پوست و لباس زیر متمرکز خواهد شد.

۰۳ خرداد ۰۱ ، ۲۲:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger