مد و فشن و زیبایی در ایران

۲۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

هفته مد مردان میلان

در هفته مد مردان میلان، میوچا پرادا کلکسیون جدید خود را از نمادهای دهه هفتاد میلادی الهام گرفته است. این طراح که خود را فمینیستی با گرایش چپ می داند همیشه در نمایشهایش حرفی برای گفتن درباره وضعیت دنیا دارد. برای او دهه هفتاد، دوران اعتراض و ارزشهای مهم بود. کت و شلوار مخمل کبریتی با جیبهای بزرگ، پولیور کشمیر با طراحی های از طبیعت با کفشهای خزداری که از دم پای شلوار خودنمایی می کنند هماهنگ شده اند، این بیان میوچا پرادا از هنجار و حالت عادی است. کلکسیون با سادگی اش، اعتراض طراح ۶۷ ساله را به زیاده روی و گرایش مدرن به داشتن بیشتر و بزرگتر را به نمایش گذاشته است.

سرزمین آفتاب تابان الهام بخش نماد لوکس و گران قیمت میسونی برای انتخاب رنگهای پاییز و زمستان آینده است. آنجلا میسونی، مدیر هنری این نام تجاری می گوید: «اولین چیزی که الهام بخش این مجموعه و بویژه رنگهای آن بود تاثیر رنگهایی است که در عکسهای شهری در ژاپن دیدیم. این لایه های رنگ را در عکسهای یک عکاس ژاپنی دیدم و تضاد رنگ و زنده بودن را در این کلکسیون می بینم.»

مجموعه، جلوه ای از خطوط مرتب، تیز و هندسی را به نمایش می گذارد که یادآور افق شهر توکیو است. طراح ایتالیایی هنر دستی قدیمی ژاپنی از جمله گلدوزی قرن هشتم و پارچه های معروف این کشور را لحاظ کرده است. مجموعه او شیک، آسان و پیچیده با رنگهای زنده و طرحهای روان است که هنر قابل پوشیدن میسونی را به نمایش می گذارد. این بیستمین سال مدیریت هنری آنجلا میسونی در نام تجاری میسونی است ۶۵ سال پیش توسط پدر و مادر او در شهری کوچک در ایتالیا بنا نهاده شد.

۲۳ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۸:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

حضور صادق خان شهردار در هفته مد لندن

هفته مد مردانه لندن  با نمایش جدیدترین کلکسیون ها شروع شد. در حالیکه پایتخت بریتانیا می خواهد قطب مهمی در مد اروپا باقی بماند ولی بی ثباتی ناشی از برکسیت در امور بازرگانی آشکار شده است. نود درصد از ۲۹۰ طراح مد بریتانیا خواهان باقی مانند در اتحادیه اروپا هستند. صادق خان، شهردار لندن که این مراسم شرکت کرده است می گوید: «من طرفدار ماندن بریتانیا در اتحادیه هستم. به نتیجه رای گیری متعهد هستم ولی تلاش می کنم برکسیت به نفع مردم و صنعت مد باشد. این شغل خواهان جذب استعدادها از همه کشورها و صدور محصولات است و دولت باید به این دغدغه توجه کند.»

یکی از اولین برندها «تاپمن» (TOPMAN) با نمایش مجموعه ای برای گروه سنی جوانتر بازگشتی به مد دهه نود میلادی را به نمایش گذاشت. طیف رنگها و برشها یادآور دوره اوج موسیقی دیسکو و بزرگداشت حال و هوای آن دوره است.

تاینی تمپا (TINIETEMPAH)، خواننده موسیقی سبک رپ بریتانیا با کلکسیونی مینیمال و راحت اولین حضور خود در دنیای مد را تثبیت کرد. او می گوید پوشاکش برای مرد هر روز است. خواننده و طراح لباس ۲۸ ساله در باره دلیل ورود به دنیای طراحی می گوید: «راستش وقتی مردم به من می گفتند لباسهای شیک می پوشم ولی کار دیگران است کمی به فکر افتادم. بنظرم رسید برای عده ای نفس لباس مهمتر از خود شخص شده است. لباسهای ۸۰۰ و یا هزار پوندی می پوشیدم ولی احساس کردم گویی مانکن این لباسها شده ام.» مجموعه او شامل لایه های ظریف، آستین و دم پای راحت برای شلوارها است. لباسهای مجموعه بخوبی با کفشهای ورزشی سفید هماهنگ و ست می شوند.

۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۳:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

نمایشگاه لباس مردان

برند کنزو یکشنبه در پنجمین و آخرین روز از هفته مد پاریس، آخرین مدل های پوشاک مجموعه پاییز و زمستانی خود را ارائه داد. این مجموعه شامل مدل هایی برای لباس های اسکی، بارانی، چکمه های پلاستیکی و دیگر پوشاک این فصل بود.

در این مجموعه رنگ روشن غالب بود و کنزو دست به ابتکار دیگری نیز زده بود. در هنگام نمایش طرح هایش، رژه مردان و زنان روی صحنه، همزمان انجام می شد.

این برند فرانسوی که در ابتدا بر اساس ابتکار طراحی ژاپنی پایه گذاری شده، برای این مجموعه، نامی ویژه انتخاب کرده و آن را «لذت از هاوایی در قطب شمال» نامیده است.


در مکانی دیگر از شهر پاریس، موسوم به «کاخ توکیو» نیز ریک اوونز، طراح آمریکایی مدل های منحصر به فردش را به در معرض عموم قرار داد.

پوشاکی تیره با طرح هایی نه چندان معمول و البته گرم. لباس هایی گشاد که یا کاملا بدون آستین بودند یا آستین هایی بسیار بلند داشتند و با گره هایی بزرگ و بالونی شکل تزئین شده بودند.

مجموعه او الهام گرفته از دیدگاههای «گروه ستیزانه» (anticonformity ) و رد محدودیتهای اجتماعی در دهه هفتاد میلادی بود.

مدل های ارائه شده توسط دمنه واسالیا، مدیر گرجی خانه مد فرانسوی «بالنسیاگا» به طرح های کلاسیک بیشتر شبیه بود.


طرح های او الهام گرفته از پوشاک تبلیغاتی کمپین برنی سندرز در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بود و شامل طرح هایی برای تی شرتها، کتها، پیراهن ها و در مجموع جذاب برای جوانان می شد.

۲۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۹:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

ملکه زیبایی جهان


تونی ان سینگ، ملکه زیبایی جامائیکا شنبه شب در لندن به عنوان ملکه زیبایی جهان انتخاب شد.

این دانشجوی ۲۳ ساله رشته روانشناسی پس از برگزیده شدن به عنوان ملکه زیبایی جهان در صفحه توئیتر خود نوشت: «به آن دختر کوچک در منطقه سینت توماس جامائیکا و همه دختران سراسر جهان [می گویم که] لطفا به خود باور داشته باشید. بدانید که شما لایق و قادرهستید تا به رویاهای خود دست یابید. این تاج برای من نیست بلکه برای شما است. شما هدفی دارید.»


تونی ان سینگ اهل منطقه سینت توماس در جنوب شرقی جامائیکا است. او در دانشگاه ایالت فلوریدای آمریکا تحصیل می کند.

ملکه زیبایی فرانسه در رقابت شنبه شب بین ملکه زیبایی کشورهای مختلف به مقام دوم دست یافت. ملکه زیبایی هند نیز به مقام سوم رسید.

ونسا پونسه، ملکه زیبایی سال ۲۰۱۸ از مکزیک تاج ملکه زیبایی سال ۲۰۱۹ را بر سر تونی ان سینگ گذاشت. وی چهارمین زن اهل جامائیکا است که به عنوان ملکه زیبایی جهان برگزیذه می شود.

زوزیبینی تونزی از آفریقای جنوبی هفته گذشته به عنوان «دختر شایسته جهان» انتخاب شده بود.

۱۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۰:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

ترکیب مد و فناوریهای نوین در اروپا

ترکیب مد و فناوری یا «فشن تک» یکی از حوزه هایی است که در اروپا تمایلزیادی نسبت به ان وجود دارد. این الگوی تجاری چه فوایدی دارد و چه فرصتهایی در اختیار کسب و کار قرار می دهد.

استودیوی موسوم به «الکترو کوتور» در برلین یکی از مکان هایی است که در آن فناوری و مد با هم ترکیب می شوند.

لیزا مسئول این استودیو درباره آن می گوید: «خیلی ها دوست دارند در حوزه فناوری و مد کار کنند اما راه و چاه آن را نمی دانند. ما در اینجا مد و فناوریهای نوین را باهم ترکیب می کنیم.»

استودیوی «الکتروکوتور» یک اکوسیستم واقعی است که در آن مد و فناوری های نوین با یکدیگر تعامل دارند. هدف، تشویق خلاقیت و نوآوری و کمک به شرکتهای تجاری ای است که در زمینه «فشن تک» فعالیت می کنند.

لینا واسونگ یکی از هفت طراح استودیوی «الکترکوتور» است. او که در رشته مهندسی و طراحی مد و لباس تحصیل کرده، تا کنون دو کتاب در باره «فشن تک» نوشته است.

او می گوید: «از کار کردن در اینجا خشنودم. اینجا فرصت همکاری با کسانی را دارم که در زمینه های مختلف مانند مهندس برق و طراحی لباس کار می کنند. خلاصه هر سوالی که داشته باشم می توانم از آنها بپرسم.»

در این استودیو از انواع فناوریهای نوین، مانند برش لیزری، اشیاء متصل به اینترنت و چاپگرهای سه بعدی استفاده می شود.

۱۷ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

تولید پوشاک هوشمند برای کنترل عادات غذایی

پژوهشگران اروپایی در آلمان مشغول کار بر روی پوشاک هوشمند هستند. این پوشاک می تواند عادات غذایی فرد را زیر نظر بگیرد و مثلا به او هشدار بدهد.

پژوهشگران این طرح موسوم به «سیمپل اسکین» پیش نمونه تیشرت هوشمندی ساخته اند می تواند به شما بگوید چقدر غذا خورده اید و چقد مایعات نوشیده اید. سنسورهای نرمی که در یقه آن است به شکلی ناملموس هر عمل بلع را تشخیص می دهد

الیویه آمفت، استاد فناوری حسگرها در دانشگاه پاسو می گوید: «با کمک این فناوری می توانیم رفتارهای پیچیده را در طول روز زیر نظر بگیریم..به عنوان مثال اگر کاربر در طول روز مایعات کم بنوشد این فناوری می تواند کمبود آب بدن را تشخیص بدهد. این تکنولوژی بویژه بکار مبتلایان به دیابت می آید. چون آنها مشاوره های لازم برای رژیم غذایی مناسب را دریافت می کنند. همچنین بر اساس داده های واقعی به کسانی که اضافه وزن دارند توصیه های لازم را می دهد.»

نمونه ای دیگر از شگفتی های این سنسورهای پارچه ای، فریم عینکی است که می تواند میزان لرزش های جمجمه را موقع جویدن اندازه بگیرد. الگوی ارتعاشات نشان می دهد که فرد مشغول خوردن چه چیزی است.

الیویه آمفت می گوید: «چالش اصلی این است که این فناوری را در اشیائی بکار ببریم که هر روز از آن استفاده می کنیم، مثل لباس. یا این فناوری در لوازم جانبی مثل عینک ادغام کنیم. برای کسانی که مجبورند بطور مرتب عینک بزنند، این سنسورها می تواند عادت غذایی آنها را زیر نظر بگیرد.»

۱۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۰:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

نقش سیاست در هفته مد نیویورک

مارک لباسهای مردانه رابرت جیمز از مجموعه بهاره و تابستانه خود در هفته مد نیویورک پرده برداری کرد.

در کارهای این طراح آمریکایی که زاده ایالت اوهایو است شهرنشینی، خیابان و سیاست نقش برجسته ای دارند.
سه رنگ اصلی خمیرمایه اصلی لباسهای او را تشکیل می دهند. زیتونی، سیاه و خاکستری.

دیوید نیمان و مجموعه مردانه این مارک نیز در نیویورک طرحهای جدید را به نمایش گذاشتند. جان میکنی یکی از طراحان این مارک لباس و کفش می گوید: « ما عاشق و شیفته دهه هفتاد هستیم. خصوصا امروز که همه خیلی نگران و نامطمئن نسبت به آینده هستند. می خواستیم با این طرحها کمی امید را در مردم زنده کنیم.»

و رافال سوایدر دیگر طراحی که در این نمایش شرکت کرده است می گوید: «در این فصل ما امیزه ای داریم از پانک بریتانیایی و رمانتیسم پاریس. ایده ما طراحی برای گروههای مردمی راک و صلح طلب بود. با توجه به اخبار جهان، خیلی اهمیت دارد که بپاخیزیم و از حقوقمان دفاع کنیم. به این باور داریم. به هر حال ما بپا خواهیم خواست.

 

و سرانجام دو طراح هارون لی و سیینگ کو لباسهای نسبتا ارزان قیمت تر این هفته مد لباسهای مردانه را به نمایش گذاشتند.

۱۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۰:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

طرح هایی با الهام از لباس هنرپیشه های قدیمی هالیوود در هفته مد نیویورک

اک پوسن، طراح مد آمریکایی سلیقه ای متفاوت را برای نمایش مجموعه طرح های پاییزی خود در هفته مد نیویورک برگزید.

این طراح ۳۶ ساله که تباری یهودی دارد و اجدادش مهاجرانی از روسیه، لهستان و رومانی هستند، مد هایش را در مکانی قدیمی در محله ترایبکای نیویورک به نمایش گذاشت، فضایی که قبل از نقل مکان به منهتن، به مدت ۱۳ سال در آنجا کار می کرد.

او ۲۰ عکس از مدل ها را در حالی که لباس هایی از مجموعه جدیدش به تن داشتند، به نمایش گذاشت و فضا را شبیه به محل برگزاری یک نمایشگاه هنری کرد.


زاک می گوید: «فکر کردم چنین چیزی برای امروز و آنچه در جهان روی می دهد، مناسب تر است. این کار به مردم فرصت برقراری ارتباط می دهد. در نمایشگاه مد، هیچکسی با دیگری حرف نمی زند اما در اینجا می خواستم که مردم لباس ها را ببینند و درباره آنها با یکدیگر حرف بزنند و با علاقه عکس ها را تماشا کنند.»

برند «مارک بدجلی و جیمز میشکا» نیز طرح هایی الهام گرفته از لباس های هنرپیشگان قدیمی هالیوود را به نمایش گذاشت.

جیمز میشکا می گوید: «نمایش طرح های ما در روز ولنتاین انجام شد، یک روز عالی برای پرده برداری از چنین مجموعه ای. در اینجا این حس بوجود می آید که گویا در زمانی میان دو جنگ جهانی قرار داریم. ما دقیقا به آن زمان برگشتیم و چنین فضایی الهام بخش طرح هایمان بوده است. فضای آمریکا و اروپا در دهه ۱۹۴۰ میلادی و هالیوود در گذشته.»

این طراحان مد همچنین مجموعه لباس های ورزشی جدید خود را نیز به نمایش گذاشتند و با مبلمانهای ویژه ای که استفاده کرده بودند، محیط خانه و دنیای مد را با یکدیگر در هم امیختند.

۱۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۳:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

برکسیت بر صنعت مُد بریتانیا چه تاثیری دارد

برکسیت بر صنعت مُد چه تاثیراتی گذاشته است؟ آیا با نزدیک شدن به شروع روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، رویدادهای مُد در این کشور کم اقبال شده اند؟ برای پاسخ به این پرسش سری می زنیم به سالن «پیور لندن»، و آخرین دستاوردهای عرصه پوشاک و مُد در بریتانیا.

مگی سونگ، یکی از فارغ التحصیلان رشته مُد از پکن، از سیزده سال پیش فعالیت خود را در لندن دنبال می کند. او در این مدت موفق شده سه شرکت را به نام خود ثبت کند، «ژولی موآ»، یکی از آنهاست که در فروشگاههای بزرگی نظیر «جان لوییس» یا «هاوس آو فرازر» عرضه می شود. علیرغم این همه موفقیت، مگی در اندیشه گسترش تجارت است. طراحی پوشاک و لباس های او در لندن صورت می گیرد اما تولید و تهیه مواد اولیه در چین عملی می شود.

او در این باره می گوید: «از شنیدن نتیجه برکسیت شگفت زده شدم. نمی توانستم به چیزی فکر کنم حتی زبانم هم بند آمده بود. نرخ ارز را از روی اینترنت دائما دنبال می کردم و شاهد سقوط ارزش پوند بودم. از ارزش پوند در برابر دلار کاسته می شد و خیلی زود فهمیدم که این مسئله روی تجارت های کوچک تاثیرات مخربی به بار خواهد آورد.»

سونگ درصدد است با از بین بردن هزینه های جانبی، تاثیرات برکسیت را کم اثر کند. با این حال به زعم مدیر سالن پیور لندن هستند کسانی که از سقوط ارزش پوند آسیبی ندیده اند.

ژولی دریسکول، مدیر سالن پیور لندن در این باره می گوید: «نرخ مبادلات ارز کار برندهای بین المللی را برای ورود به بریتانیا در مقایسه با گذشته تسهیل کرده. در حال حاضر شاهد تمایل بیش از پیش گلچینی از مُدهای بین المللی برای شرکت در سالن هستمی. آنها در صدد استفاده از فرصتی هستند که در بازار بریتانیا برایشان مهیا شده و به همین دلیل امسال شاهد برپایی نمایشگاهی به این بزرگی در لندن هستیم.

۱۳ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۰:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger

مهم ترین شعار در هفته مد لندن

در تازه ترین هفته مُد لندن، پنه لوپه کروز هم در کنار تنی چند از هنرپیشگان زن، در صف نخست تماشای طرح های تازه مارکِ بربری نشست. این نمایش که با شعار «ببین و بخر» اجرا شد، به بازدید کنندگان مشهورش اجازه می داد لباسهای دلخواه شان را همانجا بخرند و به شکل سنتی ۶ ماه انتظار نکشند تا لباسها پس از تولید انبوه به بازار بیاید.

مجموعه تازه لباسهای بربری با الهام از آثار هِنری مور، پیکرتراش بریتانیایی معاصر طراحی شده است. برخی از مجسمه های برنزی او در ورودیِ نمایش لباس بربری به چشم می خورد. اما رنگ طرح ها، عموما سفیدِ، شیری، خاکستری و آبی بود. کریستوفر بِیلی، مدیر طراحی خلاق این شرکت، از پارچه های بافت و توری، پیراهنهای گشاد و آستینهایی پف کرده در مدلهای تازه اش بهره برده بود.

در لباسهای زنانه این مجموعه پیراهن های ژولیده سفید و حاشیه دوزی شده و تاپهای راه راه نیز وجود دارد. پیراهنهای تک شانه کوتاه، شنل، و شلوارهای آزاد و همچنین یک جفت لباس شب نیز در میان طرح های تازه او به چشم می خورد.

اِردِم مورالیوغلو، طراح مُد متولد کانادا با مجموعه لباسهایی بلند، خوش دوخت و «بسیار زنانه» در این هفته مُد شرکت کرده بود. او سعی نکرده بود مانند بسیاری از طراحان، بخش زیادی از تنِ مانکنهایش را باز بگذارد بلکه خواسته بود فُرم تنِ زنانه را در تمامیتِ آن نشان بدهد و به ندرت یک بُرش تن نما در کارهایش وجود داشت.

۱۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۹:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
saeid tiger