اوزوالد برای نمایش آخرین مجموعه‌اش با نام بلک ای‌آی به دوبی آمده است. چرا لباس تک جنسی و چرا حالا؟

اوزوالد بوتنگ: «واقعا پرسش جالبی است. من این نمایش را اولین بار در سال ۲۰۱۹ و در هارلم آپولو اجرا کردم. در آن زمان برای مدت‌ها طراح لباس مردانه بودم به هر حال بیشتر از ۲۵ سال. دخترم همیشه گله می‌کرد که کار خاصی برایش نکردم و همه‌اش به فکر برادر بزرگ‌ترش بودم. برای همین هم تصمیم گرفتم کاری برای زنان بکنم. جالب است که وقتی مشغول این مجموعه بودم، یک سری لباس زنانه هم طراحی کردم بعد فهمیدم که لباس‌های مردانه به درد زنان هم می‌خورد. سر همین موضوع هم بود که سر از این دنیای جدید درآوردم، دنیای پوشاک بدون تمایز جنسی. خیلی برایم مهم بود.»

جین ویترسپون، یورونیوز: برگشت شما به هفته مد لندن، بعد از ۱۲ سال غیبت پدیده‌ای بودو ماه فوریه به لندن برگشتید. دلیل این غیبت طولانی چه بود؟ در این مدت مشغول چکاری بودید؟

اوزوالد بوتنگ: «اول از همه اینکه به نظرم مد لندن، جای خاصی برای مردان ندارد. همیشه همینطور بوده و این بخشی از دلیل است. همیشه مجبور بودم سراغ نمایش‌های پاریس و نیویورک و میلان بروم. این نکته اول. کووید هم بود. دو سال بیکار در خانه بودم. می‌دانید وقتی زندگی دوباره جریان می  گیرد، تصمیم گرفتم یک نمایش مد بزرگ را برای تولد دوباره و همچنین حمایت از جنبش جان سیاهان مهم است راه بیاندازم. جورج فلوید در دوره قرنطینه کشته شد و جنبشی به راه افتاد. یک جور کاتالیزور ارتباطی حول فرهنگ سیاهان بود. من هم خواستم همین را در نمایشگاهم نشان دهم. نمایش هم به‌نوعی ادای احترام به این فرهنگ است.»